tirsdag den 25. marts 2008

Opskrift på stjerne halsedisse

Der er flere som har skrevet omkring opskriften på netop denne halsedisse. Jeg må ærligt inddrømme, jeg kan ikke huske hvor jeg fandt opskriften, men kunne trods alt huske at jeg havde den i gemmeren, da Magnus skulle bruge en ny halsklud.

TILFØJELSE!! Så var Lea hurtigt! Hun fandt det oprindelige sted, hvor opskriften stammer fra, som er her

Jeg tillader mig dog at gengive opskriften i originalt sprog her:

"Smartgarn, rundpinne nr 3. Legg opp 96 m, strikk 2r 2vr i ca 7 cm. Hvis du ønsker det, kan du nå skifte til p. 3,5. Strikk så en omgang rett hvor du merker hver 12 maske (=x). På neste omgang øker du på hver side av x. Strikk 3 omg rett, på den fjerde omgangen øker du igjen på hver side av x. Fortsett slik til du har 20 m mellom x-ene. Fell x-ene på neste omg. Strikk nå spissene hver for seg:Strikk glattstrikk, bortsett fra de tre første maskene, de skal strikkes rett fra både vrangen og retten (=rillestrikk). Fell 1 m i begynnelsen av hver pinne, til du har 2-3 m igjen. Fell av.Når du har strikket alle 8 spissene, hekler du en kant av fastmasker rundt spissene. Hekle 3 fm i toppen av spissen. Hekle 2 rader fm"

Jeg strikkede min dog med færre masker, for mønsteret kan nemt tilpasses, mønstret er delbart med 12, hver 12 masker er en spids.

Strikkede min på pind 4 med det tykke Silke Alpaca og det fungerede godt. De hæklede kanter lavede jeg med hæklenål 4. Disse kanter er ikke til at undvære, for det giver spidserne deres "hold", ellers er de for slappe, og så kan man glimrende hækle alle garnender væk, således at der er kun det minimale at hæfte bagefter, og dét kan vi lide.

Håber ovenstående er forståeligt, ellers så hører jeg det selvfølgelig gerne....god fornøjelse!!

3 kommentarer:

Lea Poulsen sagde ...

http://www.strikkekurven.com/arkivdes05.htm Det kunne væer her du fandt det.

Jette sagde ...

Tak fordi du deler den med os, for den er nemlig rigtig sød...

Hoppestrikka sagde ...

Hei hei! I Felisis blogg finnes det også oppskrift (norsk)
på stjernehals. Hun har gjort litt om på oppskriften sånn at man ikke trenger strikke hver spiss for seg, og får færre tråder å feste ;)) Jeg har ikke strikket den selv, men har den på to-do lista.

http://www.felisistrikker.blogs.no/2008/01/

Hjertelig tillykke med blogg-jubileet!