søndag den 26. juli 2009

Genbrugsguf...

Altså, det var denne her tur til genbrugsbutikken, for at se om jeg ikke kunne få lidt syltekrukker. De var velforsynede, og jeg købte nok en 8 stykker for det nette sum af 90 kr, en tur i opvaskemaskinen og klar var de. Det her er kun en del af høsten, jeg havde aldrig syltet før, men det er bestemt ikke sidste gang, jeg ender da med at blive sådan helt huslig.


På vej ud af butikken igen, falder min blik lige over udstillingvinduet, som plejer at være prydet af ugens tilbud i kjoler eller små bisætterbord. Men i dag! Åndenød, sådan lige akut, kender du det? For i vinduet ståede de, side om side. Spinderokken OG kartemaskinen. De viftede og piftede efter mig, med hjem, dét skulle de.


Begge var påført de oprindelige brugsanvisninger, rokken er en Lukow Maitenbeth (når jeg nu ser på den, kan jeg se der er sat en Action Man på toppen af den?) som jeg ikke kan finde så meget om, men det er muligvis et tysk mærke.

Löuet'en er vel en kending. Begge dele er i meget flot stand, og nu mangler jeg kun 1 lille detalje: jeg skal lære at spinde, og jeg kan hilse og sige, jeg har spundet lidt, men det kan bare ikke vises frem på kanalen, det er SÅ overspundet og grimt. En naturtalent er jeg ikke, men øvelse gør mester som en klog kvinde sagde til mig, så jeg må holde ud!
Er der nogen som kender noget til en Lukow spinderok, f.eks. hvor den stammer fra osv, så hører jeg det frygtelig gerne.

9 kommentarer:

marianne sagde ...

Kender ikke så meget til de to ting der piftede efter dig, men nok noget af et røverkøb. Smil:)

Jette sagde ...

Jeg var på spindekursus for år tilbage og frembragte også garn i overspundet og knudret tilstand. Vores lærer sagde, at flere kunstvævere er vældig interesserede i netop sådan garn, da man, når man har lært at spinde, ikke kan lave så "dårlige" og uregelmæssige garner... Håber du får glæde af nyerhvervelsen :)

Nette sagde ...

Sikke fine ting. Utrolig for tilstand, de er i. Og du har sikkert været heldig med prisen?
Jeg har aldrig spundet, men jeg er også typen, der bliver træt af garnet, når jeg er færdig med at strikke med det, så hvis jeg også skulle spinde det først, så tror jeg aldrig, jeg ville blive færdig med noget strik. :-)

Tillykke med tingene, og ja, øvelse gør mester, og der er heldigvis gode råd at hente om emnet.

Birthe P sagde ...

Hvor heldig kan man være??! :-)
Vil du lære at spinde, så kig blot ind til mig i GarnGalleriet i Ry - jeg gir' gerne et lyn-begynderkursus, så det skal du hurtigt få lært..
Og så er der jo vores dejlige spindefoerning, som du kan finde her:
http://www.spindeforeningen.dk
- der er råd, vejledning, workshops og masser af inspiration at hente!

Kirsten sagde ...

Nøj, hvor heldigt! Bare det var mig. God fornøjelse med spinderiet. Hvis du synes det bliver rigeligt kunstnerisk, så prøv at check Intertwined af Lexi Boeger - så skal du se knudret garn, hvor det er meningen. Poetisk på sin helt egen måde, men måske ikke så super anvendeligt :-)
KH
Kirsten

Laila sagde ...

Hold da op, ja det var da noget andet end sylteglas. Havde nu heller ikke kunnet lade dem stå, og du har sikkert fået det til en slik :)
Har endnu ikke set en rok, magen til den der, så der kan jeg desværre ikke hjælpe.
At man overspinder sit første garn, ja sådan er det bare, man skal jo lige lære det, og ja øvelse gør mester, jeg lærer stadig... :) God fornøjelse.

Bettina LL sagde ...

ASJ, Tineke! Hvad sevan er det for en genbrugsforretning, der er "din lokale? Er der en i Askov? Det er lige sådan noget, jeg går og håber på at få åndenød over en dag. :o)
(en lille hilsen fra Island)

Tina - omme i London aka teeweewonders sagde ...

Ja, det ville da vaere HELT umuligt at lade staa. Jeg kender ikke maerkerne, men begge dele er da meget fine.

Helle Q sagde ...

nøj hvor heldig .. kender ikke mærket , men købte selv en brugt ashford rok for et par måneder siden, og stædighed og god hjælp fra spinde foreningen så nu er jeg godt igang, nyder det, er rigtigt sjovt. ville ønske jeg fandt en brugt kartemaskine.. held og lykke