torsdag den 23. juli 2009

Sommerferie - del II

Det skal lige siges, vi ér kommet hjem fra ferien, dette er blot en rapportering fra de sidste 2,5 uge. Næste dagen fortsætte turen så til Adriaterhavet, Lido'en og vores camping.
For at sammenfatte det, så si'r vi som familie, dét har vi set nu. Bare FOR turistisk. Mobilhomes' lå for tætte, stranden var for fyldt, strandsælgerne (madame, preis preis!) var belastende.
Det kan ses på alle disse campingpladser, som ligger som perler på en snor, at det er en populær destination og mobilhomes er også meget brugt, men det er bare ikke os, har vi lært.

Vi saaavnede vores campingvogn, og den fleksibilitet som følger med den, friheden til at komme og rejse igen, når man får lyst. Altså, det kan lyde negativt, men vi har da hygget os! Og havet var dejligt, ungerne nød at grave, de første par dage, og nød at vi bare havde tid til at være, slappe af, læse og spille spil.

Absolut højdepunkt på denne del af ferien var dog Venedig. Som vi havde snakket om vi ville besøge. Vi kørte om morgenen bilen til Punta Sabbioni, som ligger på Lido's spids. Herfra er der en lille halv times sejlads til selve Venedig. Og man bliver ikke snydt, det er en smuk by, en lidt surrealistisk samfund er det også, men det lykkes os alligevel at forvilde os ind i små gyder, uden turister, en bittesmå café som lavede den bedste cappuccino vi har smagt længe, og endda til en normal pris. Ser man ellers rundt ved boder og hovedstræderne igennem Venedig er alt præget af omsætning.

På San Marco pladsen fodrede vi duer med medbragt brød, dét var noget ungerne kunne lide!

Og der var heldigvis ikke så mange mennesker som vi havde frygtet så der var god plads til at se os omkring.

Bagefter videre til Sukkenes Bro, som er meget smukt at se på udefra.

Midtersektionen står dermed i stor kontrast, for der nogle dyre butikker i, men på den anden side ser træværket sådan her ud, en skam enlig.

Vi rejste med "det offentlige", som absolut kan anbefales! Vi kom af sted for 90 euro per familie. Det lyder dyrt, men det er ca. det 1 gondoltur koster (Venedig ér dyrt!), og for de penge fik vi en 12 timers "bus"kort til hele lagunen, ikke kun Venedig. Vi sejlede derfor også rundt i Venedig, dels for at se mest muligt, og dels for at skåne Magnus' bentøj, han er med hans 22 kilo altså ved at være lidt tungt at bære på.

Og derefter var vi både på øerne Lido, Treporti og Burano, og først efter godt 10 timer var vi i land igen i Punta Sabbioni, så vore 12 timers kort blev udnyttet godt, og nøj, hvor var ví trætte!

Den lokale tankstation på Burano.
Lidt stemningsbilleder fra campingen, og dens pool.

Herfra skulle turen enlig have været hjemad, men vi voksne var bare ikke mætte, josken til stranden og poolen, selv ungerne var trætte af det, så vi ville noget godt, gerne méd garanti! Og så kommer vi jo lige igennem Østrig på vejen hjem. Turen deroppe viste sig at være et godt tidspunkt for hele bagsædet at få ladet op, til næste afsnit af ferien.