søndag den 30. december 2012

Årets sidste indlæg...



... må indeholde noget af det strik som jeg ikke har blogget om endnu.

I går lagde jeg for sjov mine projekter ind i Knitmeter.com, for at konstatere at jeg har strikket 16 kilometer i år. Det lyder bare så sjovt.

Det er ikke året hvor jeg har strikket allermest, bestemt ikke, men til gengæld har jeg løbet 426,93 km. Det er da også en sjov statistik. Og jeg skal en tur endnu i dag.

Nå, men det var strik jeg kom fra. Jeg havde smølet med at få taget billeder af hoffotografen af nogle af mine færdige ting.

Først: Opal tørklædet fra Kim Hargreaves. 1 nøgle Drops Vivaldi, 1 rundpind 8, 1 dag. Ikke meget at sige om den end at den er meget, meget pink.

Paula af bogen Mere Feminin Strik (Lene H. Samsøe). Strikket i 1 tråd Højlandsgarn og Alpaca 1 fra Isager. Mønsteret lægger op til 2 tråde Højlandsgarn. Det var dog da jeg så og mærkede på Yt's færdige udgave på messen i foråret 2011 var jeg ikke i tvivl. 1 tråd af hver er sagen. Jeg er superglad for den, den har en skøn pasform uden at sidde i vejen og luner dejligt. Strikket på pind 5.0 og 6.0 mm.

Tredie i rækken er Aska. Et hurtigt styks strik, men så er den også strikket på pind 6.0 mm. Den vejer kun 140 gram i alt, og der er dermed brugt knap 3 nøgler garn. Jeg lavede den ændring at strikke ærmerne i samme farveforløb som bullen.
Mønstret lægger ellers op til at manchetten på ærmet er lavet i en 6. farve. Jeg strikkede ærmerne med samme antal omgange i hver farve som bullen.
I opskriften nævnes det at Istex Lodband Einband, som den er strikket i, vokser meget i vask, og derfor skal trøjen ligge ned og tørre. Garnet vokser dog slet ikke, og jeg kom derfor til at gøre den våd engang mere, og hænge den til tørre (og trække noget i den) for at få den ønskede længde på trøjen. Hvis jeg havde vist det på forhånd, havde jeg nok forlænget den lidt, som jeg plejer at gøre med trøjer.

Sidste i rækken er denne pyntehat til Nina. Pyntehat fordi den er fin, men ikke varmer specielt godt. Men den passer da til frakken :)
Det var et teststrik for Thelma Egberts (hende med fiskehatten, i ved måske). Lidt rester i Karisma Superwash (cerise), Cascade Superwash (orange) og Navia duo (brun) og en pind 3.5 mm. Daisy motiverne er sjove at lave, men gør også hatten meget luftig. 


Det opsummerer strikkeåret 2012 for mit vedkommende. Hvad er så det strik som er blevet brugt mest her i huset i år?

Der vinder mindstemanden absolut med hans Ul-d-tra-trøje. Med et Z fra Bente Geil. Strikket i maj måneden og den har ikke lagt på skabshylden mange dage i streg siden da. Og det ikke kun pga den håbløse danske sommer, for den var også med til dejlig varme sommerlige Østrig, hvor den var skøn at få på om aftenen. Navnet Ultra-trøje fandt han selv på, han synes bare den er ultra-god.

Den mindst brugte (og så nævner jeg ikke floppet med en strikket brødkurv, helt ærligt, bare ved at skrive om det igen, må jeg grine) er desværre min Buttercup II.
Jeg var bare så glad for min 1'er, så jeg var helt sikker, denne her ville blive god. Første gang strikkede jeg den med udtagninger, som opskriften lægger op til, for bagefter at huske at jeg netop undlod dem i den første udgave. Trævle, trævle op, og så strikkede jeg den igen. Men pasformen er elendig, den flaner og ligger derfor bare og vente på at blive smidt ud. Sådan er det.

Mit bedste strik må være Flora af Charlotte Tøndering. Den er så pæn og sidder dejlig. Vejer kun 75 gram.

For Nina's vedkommende har det vel været et godt strikkeår, af de 20 projekter jeg har lagt ind i Ravelry, er 6 af tingene til hende. Det er bølgevesten som løber med den klare sejr. Den er strikket i bomuld (Drops Muskat) og kan kastes over enhver lys bluse eller skjorte. Den og så Lille Slyngel, som nok må kaldes hendes all-time favorite, den har hun haft i over 2 år, først som kjole nu som tunika.

Nu har jeg slået op til en dejlig vams fra Suveræn Strik, men den vender jeg tilbage til til næste år.

Hermed vil jeg gerne ønske jer allesammen et godt nytår, må året bringe jer alt det i ønsker af det. Pas på jer selv og jeres familier. Pas på mave, lever, øjne og andre udsætte legemsdele nytårsaften :)

Tak til jer for jeres søde kommentarer, jeg læser hver og én med stor glæde, og nyder meget at læse andre's blogs og den kæmpe kilde af inspiration det giver. God 2013!!


9 kommentarer:

Erna sagde ...

Du har da fået noget strikket i løbet af 2012 - jeg selv har endnu ikke fået gjort op hvad der er smuttet af mine... ved ikke om jeg når det, men er selv tilfreds.

Rigtigt godt nytår - med masser af tid til kreative ting samt alt det andet du gerne vil nå.

Kludemutter sagde ...

Du er godt nok en haj til det løben ;)
Strikke en del har du også ;)
Den tunika er køn, mon man kan leve uden en ??
Ponchoen er bare god, hun laver nogle fine opskrifter hende Lene ;))

Kan du og dine have et godt nytår,
pas på jer selv.

Knus Yt.

Helvigs strikkehjørne sagde ...

Også et godt nytår til dig.;-))

Angelikas quilts and knits sagde ...

Det er godt nok en masse fine ting du har strikket i år. Jeg er vild med det hele, men Paula og pyntehatten løber med en delt førsteplads :-))
Rigtig godt nytår til dig og din familie :-)
kh
Angelika

monaelisabeth sagde ...

Så flotte ting du har fået lavet.
Også rigtig godt nytår til dig.
hilsen Mona

Ulla Reiche sagde ...

Ja 16 km bliver nu da også til noget. Og vildt flot med alle de km du har løbet

Rigtig godt nytår til dig og dine.

Kh

Ulla.

Lin sagde ...

Hold da helt ferie, jeg skal love for at du har faaet noget af pindene. Rigtigt godt nytaar til dig og dine, og saa glaeder jeg mig til at foelge dig i 2013.

GrenDesign sagde ...

Fine, fine sager du de smider afsted i kavalkaden! Jeg er især vild med det første billede - herligt udtryk!!
Godt nytår, Tineke!

Uldbegavet sagde ...

Smukke ting du har strikket i løbet af året, jeg glæder mig til at se hvad du finder på i 2013.